دانش فضایی

دانش فضایی

صفحه نخست . مقاله‌های علمی . تاریخچه سفر به فضا . جان گلن٬ نخستین فضانورد آمریکایی در مدار زمین

 

دوشنبه, ۳ مهر ۱۳۹۶

این مطلب تا کنون ۷۴۹۱ بار خوانده شده است

دوشنبه، ۱ اسفند ۱۳۹۰

جان گلن٬ نخستین فضانورد آمریکایی در مدار زمین

 
جان گلن٬ نخستین فضانورد آمریکایی در مدار زمین

پنجاه سال پیش در چنین روزهایی ایالات متحده آمریکا در حالی توانسته بود برای نخستین بار فضانوردی را به مدار زمین بفرستد که قبل از او دو تبعه اتحاد جماهیر شوروی سابق لذت سفر در مداری بر گرد زمین را تجربه کرده بودند. در این مطلب به حوادثی که در آن روز تاریخی بر سر جان گلن آمد نگاهی کوتاه خواهیم انداخت تا ببینیم چگونه آتش رقابت بین دو ابرقدرت آن زمان شعله‌ور شد.

 

جان گلن سوار بر کپسول فضایی فرندشیپ-7 و منتظر پرتاب به فضاهنوز چند ثانیه‌ای به روشن شدن موتورهای قدرتمند موشک فضایی اطلس باقی مانده بود. جان گلن در حالی که تلاش داشت با حرکت دادن دست و پای خود در فضای تنگ و خفه کپسول فضایی مرکوری که او خودش آن را فرندشیپ-۷ نام نهاده بود٬ خستگی ساعتها نشستن و انتظار کشیدن را از تن بیرون کند٬ با دقت به صحبت‌های خدمه کنترل زمینی گوش می‌داد و نگران بود که نکند این بار هم به روال دفعات قبل٬ پرواز تاریخی‌اش به تعویق افتد. در دفعات گذشته آب و هوا٬ اشکال در فضاپیما و یا موشک فضایی٬ بارها سفر جان را به عقب انداخته بود اما گویا این بار ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم داده بودن تا گلن نام خود را به عنوان نخستین فضانورد آمریکایی که سفر مداری به فضا انجام می‌دهد٬ ثبت کند.

لحظاتی بعد دکمه آتش فشرده شد و کنترل شمارشگر معکوس پرتاب از دست مرکز زمینی خارج شده و کامپیوتر موشک زمام امور را به دست گرفت. دیگر راه بازگشتی نبود و لحظاتی دیگر موشک از جا کنده می‌شد. حسگرهای کنترل شرایط پزشکی٬ نشان از آن داشت که ضربان قلب جان گلن به ۱۱۰ تپش در دقیقه رسیده و آدرنالین همه وجود او و مسئولان کنترل زمینی را پر کرده بود. چهار٬ سه٬ دو٬ یک٬ صفر و آتش ... حالا سکوت همیشگی پایگاه پرتاب کیپ کاناورال جای خود را به غرش مهیبی می‌داد که با لرزش مداومش حس غرور را به اعماق وجود همه حاضران تزریق می‌کرد. ناو فضایی فرندشیپ-۷ سوار بر راکت اطلس در حالی  آرام آرام سکوی پرتاب را ترک می‌گفت که جان گلن سوار بر آن و در صندلی تنگ و کوچک خود داشت منحصر بفردترین تجربه تاریخ را رقم می‌زد. در آن لحظه ساعت ۱۷:۶ بعدازظهر (به وقت تهران) اول اسفند ۱۳۴۰ خورشیدی بود.

بگذارید جان را در این لحظه حساس تاریخی رها کنیم و زمان را مختصری به عقب برگردانیم تا ببینیم داستان واقعا از کجا آغاز شده بود. ۱۲ مهر ماه ۱۳۳۵٬ حدود ۵ سال و ۴ ماه و ۱۹ روز پیش از این٬ جهان با شنیدن خبر پرتاب ماهواره اسپوتنیک به فضا٬  ناگهان خود را در عصر جدیدی یافت که آن را عصر فضا نامیدند. دانشمندان اتحاد جماهیر شوروی با تغییر در راکت قاره‌پیمای قدرتمندR7 خود٬ توانسته بودند اولین دست ساخته بشر را در مدار زمین تزریق کنند. کمتر از چهار سال بعد٬ روسها با فرستادن یوری گاگارین به مدار زمین٬ شوک دیگری به جهان وارد کردند. حالا نخستین انسان توانسته بود زمین را از فراز لایه نازک جو آن بنگرد. آمریکاییها عکس یادگاری هفت فضانورد پروژه مرکوری در حالی که مدلی از موشک اطلس را در دست دارندکه خود را پدرخوانده دنیای غرب می‌دانستند با حس شکست ناامیدکننده‌ای روبرو بودند و باید کاری می‌کردند. اما توان موشکی ایالات متحده آمریکا در آن زمان٬ توان برابری و رقابت با موشک قدرتمندR7 اتحاد جماهیر شوروی را در عرصه فضا نداشت. اما آنها بی‌کار ننشستند و با توسعه ناوگان موشکی خود راه را برای رقابت با رقیب شرقی در این عرصه جدید باز کردند.

در کنار تلاش مهندسان آمریکایی برای ساخت موشک و فضاپیمای مناسب٬ هفت فضانورد نیز از بین خلبانان آزمایشی انتخاب و تمرینات منظم و سخت فضانوردی را آغاز کردند. آنها که به هفت مرکوری مشهور شدند٬ قرار بود تا در چند گام نخستین آمریکایی‌هایی باشند که به فضای ماوراء جو سفر می‌کنند. ۲۰ روز پس از آنکه یوری گاگارین برای اولین بار در تاریخ بشریت مدار زمین را دور زد٬ خلبان هواپیماهای آزمایشی٬ آلن شپرد٬ سوار بر  کپسول فضایی فریدوم۷ خود آنقدر به بالا رفت تا از مرز فضا (خط کارمن) گذر کرد. شپرد هرچند نتوانست همچون یوری گاگارین مدار زمین را دور بزند اما چون از ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری بالاتر رفته بود٬ رسما کشور آمریکا را به عنوان دومین سرزمین صاحب فضانورد در دنیا معرفی کرد. پس از شپرد فضانورد دوم گروه هفت نفره مرکوری٬ ویرجیل گاس گریسوم نیز همانند همتای اول خود پروازی زیرمداری را تجربه کرد تا همه چیز برای پرواز تاریخی جان گلن که قرار بود مانند همتای روسی خود پرواز مداری انجام دهد٬ مهیا باشد.

پرتاب فضاپیمای فرندشیپ-7 به فضاخب٬ حالا که تاریخچه مختصری از چگونگی شکل‌گیری این رقابت بزرگ برای فتح فضا را خواندید اجازه دهید به جان گلن در آن نخستین لحظات دلهره آور بعد از پرتاب به فضا برگردیم. چند لحظه‌ای پس از آتش شدن موشک اطلس٬ مرکز کنترل زمینی پیامی از جان گلن دریافت کرد که حکایت از عادی بودن اوضاع در داخل کپسول فضایی فرندشیپ-۷ داشت. موشک در آن نخستین لحظات به قدری سنگین بود که نیروی پیشران (تراست) موتور قدرتمند اصلیش و دو موتور کمکی٬ تنها می‌توانست شتاب مختصری وارد نماید. اما با گذشت ثانیه ها و بلعیده شدن ده‌ها تن سوخت و اکسید توسط موتور اصلی٬ موشک رفته رفته سبکتر شد و حالا موتورها داشتند وحشیانه کل موشک را به جلو پرتاب می‌کردند.

در لحظاتی از پرواز٬ جان گلن ۸ برابر شتاب جاذبه زمین را تحمل می‌کرد و این بدان معنی بود که وی در آن لحظات خود را با وزنی برابر ۸ جان گلن معمولی روی زمین٬ در حال فشرده شدن به صندلی کوجکش می‌یافت. اگر تمرینات سخت و فشرده قبل از سفر فضایی و دوران خلبانی آزمایشی نبود٬ حتما جان نمی‌توانست این همه فشار را تحمل کند و بی‌هوش می‌شد.

مراحل مختلف پرواز موشک٬ جدایش مجموعه موتورهای کمکی و برج فرار همگی به خوبی و طبق برنامه از پیش داده شده به کامپیوتر موشک انجام گرفت و مسلما کسی از جان انتظار نداشت که در آن شرایط که داشت فشار وحشتناک شتاب جاذبه را تحمل می‌کرد٬ نقش یک خلبان را هم بازی کرده و کنترل موشک را در دست گیرد. تمام مراحل پرتاب همانطور که برای بقیه سفرهای فضایی نیز تدارک دیده شده٬ توسط کامپیوتر مرکزی موشک کنترل و هدایت می‌شود و فضانورد فقط باید خود را محکم به صندلیش بچسباند و امیدوار باشد که پیمانکارانی که مزایده ساخت این کامپیوتر را برده بودند در ساخت آن از بهترین قطعات استفاده کرده و کوتاهی نکرده باشند.

سامانه فرار

سامانه فرار که برج فرار هم خوانده می‌شود به مجموعه‌ای از تجهیزات شامل موتورهای راکتی سوخت جامد یا مایع، چتر نجات، پایه‌ها و کنترل ‌کننده‌ها که روی محموله‌های فضایی سرنشین‌دار نصب است، گفته می‌شود. لحظات نخستین پرتاب فضانوردان معمولا پرخطرترین بخش ماموریت فضایی است. برجهای نجات هم برای بیروش کشیدن فضانوردان از این لحظات پرخطر در شرایطی که یکی از عوامل درگیر در پرتاب موشک درست عمل نکنند، ساخته شده است.

سامانه فرار فضاپیمای مرکوری
سامانه فرار فضاپیمای مرکوری

اگر موشک به درستی عمل نکند و سقوط نماید، به دلیل صدها تن سوخت مصرف نشده، جهنمی بر پا خواهد شد. در چنین لحظاتی برنامه کامپیوتر مرکزی موشکها، به صورت اتوماتیک رفتار نامتعارف موشک را تشخیص داده و سیستم نجات را به کار می‌اندازد. راکتهای برج نجات پس از روشن شدن، کپسول فضایی حاوی فضانوردان را از مجموعه موشک جدا کرده و به سرعت به ناحیه ای امن و دور از مسیر حرکت موشک می برد. سپس چترهای نجات باز شده و کپسول را به آرامی بر زمین می‌نشانند. سامانه های نجات اگر به کار نیایند، معمولا در اواخر زمان عملکرد موشک جدا شده و به زمین سقوط می کنند.

ایده ساخت برج نجات برای اولین بار در پروژه مرکوری شکل گرفت و بعدها در فضاپیماهای آپولو، سایوز و شنژو (کپسول فضایی چین) نیز به کار گرفته شد. کپسول فضایی دراگون ساخت شرکت اسپیس اکس (Space X) برای اولین بار از موتورهای سوخت مایع در سیستم فرار خود استفاده خواهد کرد تا از هزینه ها و وزن فضاپیمای خود بکاهد. تا به امروز برج فرار باعث ‌نجات جان ۲ کیهان‌نورد روسی در جریان ماموریت فضایی سایوز تی-۱۰-1 روی سکوی پرتاب و یکی دو ثانیه‌ای قبل از انفجار موشک٬ شده‌ است.

هنگامی که برج فرار با انفجار پیچ‌های نگه دارنده آن٬ جدا شد٬ برنامه کامپیوتری موشک فرمان داد تا زاویه پیچ (Pitch)افزایش یابد و در نتیجه موشک دیگر حالا داشت افقی پرواز می‌کرد و این اولین فرصت جان گلن برای دیدن افق مسحورکننده سیاره مادری از فراز مرز اتمسفر آن بود. حالا دیگر موشک تقریبا همه سوخت خود را سوزانده بود و با هر قطره دیگری که می‌سوزاند٬ شتاب بیشتری می‌گرفت.

در آخرین لحظات و زمانی که مخازن سوخت و اکسید در حال ته کشیدن بودند٬ پمپ‌ها به زوزه کشیدن افتادند و ارتعاش ترس‌آوری همه موشک را فراگرفت و ناگهان سکوت و آرامش قلب گلن را به تپش انداخت. حدود ۴ دقیقه از آغاز این موشک سواری می‌گذشت و او حالا در فضا بود. ناگهان انفجار کوچکی رخ داد و ناو فضایی فرندشیپ-۷ از موشک اطلس جدا شد. محاسبات نشان از آن داشتند که ارتفاع تزریق فضاپیما به گونه‌ای است که اگر سامانه کامپیوتری موشک هم از کار بیافتد و موتورهای ترمزی عمل نکنند٬ اصطکاک با جو بسیار رقیق باعث بازگشت فرندشیپ-۷ به زمین پس از حدود ۱۰ دور گردش بر دور این سیاره خواهد شد.

برنامه کامپیوتری کپسول‌های فضایی پروژه مرکوری به گونه‌ای نوشته شده بودند تا بلافاصله پس از جدایش آنها از موشک٬ کپسول چرخیده و قسمت پشت آن رو به سمت حرکت قرار گیرد. این مانور به این خاطر تعریف شده بود تا اگر موشک نتواند فضاپیما را در مدار مناسبی قرار دهد و یا در شرایط اضطراری دیگری که نیازمند فرود سریع است٬ فضاپیما در جهت مناسب فرود قرار داشته باشد.

قسمت انتهایی فضاپیماهای مرکوری به شکل قطاعی از یک کره بودند که با ماده عایق فدا شونده‌ای پوشانده شده بودند. این عایق فدا شونده در هنگام بازگشت فضاپیما به زمین که دمای سطح برخوردی به دلیل اصطکاک با مولکولهای جو زمین به بیش از ۲۰۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد٬ آرام آرام سوخته و مستهلک می‌شوند اما اجازه نمی‌دهند تا گرمای جهنمی فرود٬ به فضاپیما و فضانورد ارزشمند درون آن آسیبی برساند.
 

جان گلن سه دور بر گرد زمین چرخید تا اینکه نهایتا با روشن کردن سه موتور راکتی کوچک ته فضاپیما که حالا در واقع رو به مسیر قرار داشتند٬ از سرعت مداری فرندشیپ-۷ کاست و مسیر این فضاپیمای تاریخی به سمت زمین کج شد. همچنان که فضاپیما به لایه‌های غلیظ جو زمین نزدیک می‌شد قلب های فراوانی در ایستگاه کنترل زمینی به تپش می‌افتاد. آنها اطلاعاتی داشتند که جان از آن بی‌خبر بود. سنسورهای نصب شده روی عایق حرارتی نشان می‌داد که پوسته عایق از بدنه جدا شده و به همین خاطر بود که خدمه زمینی بدون اینکه به جان دلیلش را بگویند٬ از وی خواسته بودند که پس از آتش موتورهای ترمزی٬ تسمه نگه‌دارنده آن را جدا نکند. مهندسان امیدوار بودند این تسمه بتواند عایق را در جای خود نگه دارد. اگر اطلاعات دریافتی صحت می‌داشت٬ جان گلن در مسیر بازگشت به زمین و در داخل سفینه خود کباب می‌شد.

مرکز کنترل زمینی پروژه مرکوری
مرکز کنترل زمینی پروژه مرکوری

اما سرانجام پس از ۵ ساعت فضانوردی٬ حالا تکانهای ناشی از امواج اقیانوس اطلس بودند که  به یاد جان گلن می آوردند که او به خانه بازگشته و می‌تواند تا ابد افتخار کند که پس از یوری گاگارین و  گرمان تیتوف روسی٬ سومین انسانی است که به سفر مداری رفته است. گلن درب فضاپیما را باز کرد و قایق نجات کوچکش را به آب انداخت و همانجا منتظر شد تا گروه نجات برای بردن او به خانه از راه برسند. مهندسان در بازرسی های بعدی دریافتند که اشکال در یک سنسور باعث تولید پیام اشتباهی شده بود که حکایت از جدا شدن پوسته عایق از کف فضاپیما می‌کرد. پیام خطایی که همه آنها را تا مرز جان دادن٬ ترسانده بود.

جان گلن پنجمین فضانورد دنیا و سومین فضانوردی بود که سفر فضایی مداری را تجربه کرده بود. قبل از او دو فضانورد از اتحاد جماهیر شوروی به مدار زمین رفته بودند. یوری گاگارین یک دور زمین را چرخیده بود و گرمان تیتوف ۱۷ بار. دو فضانورد آمریکایی که قبل از جان به فضا رفته بودند٬ این تجربه تاریخی را در یک مسیر زیر مداری تجربه کردند. یعنی مثل یک تکه سنگ به بالا پرتاب شدند و از ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری٬ جایی که مرز فضا تعریف شده است٬ گذشتند و بعد با چتر نجات فرود آمدند.

مراحل مختلف پرتاب و بازیابی فضاپیمای فرندشیپ-7

جان گلن هیچ رکورد جدیدی در فضا کسب نکرد جز اینکه اولین فضانورد آمریکایی بود که به مدار زمین سفر کرد. اما همین موضوع به تنهایی آنقدر در آتش رقابت فضایی بین دو ابرقدرت شرقی و غربی دمید که هر دو کشور ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی به فکر کسب یک رکورد خارق‌العاده افتادند تا این مسابقه بزرگ که مثل چاه ویل داشت پول و توان آن دو کشور را می‌بلعید را جایی به نفع خود تمام کنند و نقطه پایان چیزی نبود غیر از قدم نهادن نخستین بشر بر سطح ماه که منجر به ایجاد رد پای تاریخی نیل آرمسترانگ بر سطح مرده تنها قمر زمین گردید.

جان گلن پس از سفر تاریخی خود به مدار زمین و به توصیه جان اف کندی -رئیس جمهور وقت آمریکا- از شرکت در سفرهای فضایی دیگر منع شد تا از هر گونه آسیب احتمالی به قهرمان ملی آمریکا جلوگیری شود. جان گلن پس از ترور کندی٬ خود را از برنامه‌های فضاییجان گلن از دوران خوش پروژه مرکوری می‌گوید بازنشسته کرد و مدتی به تجارت پرداخت و سپس به دنیای سیاست پیوست. اما پس از سه دهه سناتوری٬ ناسا بار دیگر او را برای یک پرواز فضایی سوار بر عرشه شاتل فضایی دیسکاوری دعوت کرد. از آنجاییکه در زمان پرواز مداری فرندشیپ-۷٬ اطلاعات مفصل و جامعی از سلامتی جان جمع‌آوری شده بود٬ پزشکان امیدوار بودند بتوانند با مطالعه واکنش‌های این فضانورد پیر که چیزی به ۸۰ ساگیش باقی نمانده بود٬ تاثیر سفرهای فضایی بر پیرمردان (مطمئنم که جان گلن از شنیدن این صفت خوشحال نمی‌شود) را مطالعه و با مقایسه اطلاعات به دست آمده با جوانی همان فرد٬ اثر طول عمر بر توانایی های یک فضانورد را بررسی کنند. البته خیلی ها در همان زمان ادعا کردند که این سفر٬ رشوه ناسا به سیاستمداران بود تا بودجه مورد نظر این آژانس فضایی را تصویب کنند.


دانش فضایی پنجاهمین سالگرد این رویداد تاریخی را بهانه مناسبی دید تا ضمن شادباش به این فضانورد ۹۰ ساله آمریکایی، آرزوی دیرین خود و همکارانش برای متحد شدن زمینیان جهت کاوش در فضا٬ به دور از هر گونه رنگ و نژاد و ملیتی را دوباره زمزمه نماید. ما ایمان داریم که سیاستمدار پیر و کارکشته‌ای مثل جان گلن می‌تواند نقشی تاریخی و منحصر به فرد در دستیابی بشر به این آرزوی جهانی داشته باشد.

. شهرام یزدان‌پناه، پژوهشگر٬ نویسنده و مدرس دانش و فناوری فضایی  .
 

دانش فضایی مطالعه مطالب مرتبط زیر را نیز به شما توصیه می‌کند:
 
       ... اسپوتنیک۱ و مسابقه فضایی
        ... جشن ۸۰ سالگی نیل آرمسترانگ٬ اولین انسانی که قدم بر ماه گذاشت
 
       ... بازگشت از ماه یا پایان مأموریت در هالیوود؟
        ... تلویزیون دانش فضایی: وقتی آپولو هوا کردن٬ ممکن شد

مقاله‌های علمی   تاریخچه سفر به فضا   ایالات متحده آمریکا در فضا   فضانوردان   پروژه مرکوری   جان گلن   مسابقه فضایی   عصر فضا   نخستین‌ها در فضا   چهره‌های فضایی دنیا   شهرام یزدان‌پناه   

کلیدواژه‌ها:

ارسال به بالاترین  ارسال به دنباله  ارسال به فیس‌بوک  ارسال به دلیشز  ارسال به گوگل بوکمارک  ارسال به گوگل باز  ارسال به کلوب دات کام  


آخرین مطالب منتشر شده در دانش فضایی

چند مطلب تصادفی از دانش فضایی

::  مسيح كاشاني  ::
عالي بود فقط سايت شما خيلي دير آپديت ميشه.تشكر

متاسفانه تولید و ویرایش هر مطلب آنهم با وسواسهای زیاد ما مدتها وقت می برد. اما تلاش خواهیم کرد که زود به زود آپدیت نماییم

دانش فضایی:

::  sمهدیs  ::
خدا رو چه دیدی آقای یزدان پناه، شاید شماهم اولین کسی باشین که از داخل ایران سفر مداری رو تجربه کنین، شاید هم جشن تولد 50 سالگیتون رو اون بالا بگیرین
اگر دست من بود حتما شما رو برای این کار انتخاب میکردم ، البته اگه مایل بودید
:)

من که از خدا می‌خواهم. تو را به خدا سفارش من را بکنید!
ممنونم از اینهمه محبت و توجه شما
ارادتمند
شهرام یزدان‌پناه

دانش فضایی:

::  مسيح كاشاني  ::
سلام.آقاي يزدان پناه من مديريت جهانگردي ميخونم.ميخواستم بهتون پيشنهاد بدم روي موضوعات گردشگري فضايي هم كار كنيد چون بحثي نو است.ممنون از شما به خاطر سايت زيبا و هم چنين تعامل با خوانندگان سايت.پيروز باشيد

چشم حتما
البته در دانش فضایی چند مقاله در رابطه با گردشگری فضایی وجود دارد. لطفا مطالعه فرمایید و ما را از نظرات ارزشمند خود مطلع فرمایید

دانش فضایی:

::  مهدی  ::
سلام میخواستم بدون نظر شما در باره فیلم اپولو18چیه
این فیلم چقدر به واقعیت نزدیکه

از شما دعوت می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله آپولو۱۸ داستان یک فریب را به قلم آقای پوریا ناظمی مطالعه فرمایید.

دانش فضایی:

::  سیروس برزو  ::
دوست گرامي جناب آقاي يزدان‌پناه
با سلام
در وبگردي هاي چند روز قبل رسيدم به مطلب بسيار زيبا و شيواي شما درباره پرواز جان گلن. آن را خواندم و لذت بردم. هر زمان مطلبي به قلم شما را مي خوانم قلبا خوشحال مي شوم از اين كه مي بينم نيروي جواني در ميان دوستان فضايي نويس هم فوت و فن ژورناليسم را مي داند، هم قلم شيوا دارد و هم از دانش خوبي برخوردار است.

اما ذكر يك نكته را جسارتا بر خود فرض مي دانم. به نظر مي رسد شما علاوه به عدم دسترسي به منابع متعدد و ذيصلاح، به دليل مشغله و مشكلاتي كه داريد وقت زيادي را صرف موارد ديگر ( غير از مطالع و نوشتن در زمينه هاي فضايي) مي كنيد و اين صرف وقت احتمالا نخواهد گذاشت كه بطور كامل در تحقيق براي نوشتن عميق شويد. به همين دليل بعضا در برخي نوشته ها، نكته هايي ديده مي شود كه به تعبيري از جمله معروف نيل آرمسترانگ ( اين گام كوچكي است...): گرچه اشتباه كوچكي است براي خيلي نويسندگان ديگر، اما در شان شما نيست!!
بطور مثال در همين مقاله مربوط به گلن، در بخش مربوط به موشك نجات نوشته ايد:" تا به امروز برج های فرار باعث ‌نجات جان ۶ کیهان‌نورد روسی در جریان ماموریتهای فضایی سایوز تی-۱۰-1 (روی سکوی پرتاب) و سایوز ۱۸-ای (در آسمان و در میانه مسیر) شده‌اند."
اولا هر كدام از اين دو ناو تنها دو سرنشين داشتند. يعني به فرض صحت بقيه مطلب، برج نجات تنها جان 4 نفر را نجات داده است. در ثاني شما مي دانيد كه موشك نجات در ناو سايوز، تنها تا حدود ثانيه 150 به كار ادامه مي دهد و بعد از آن جدا مي شود چون ارتفاع ناو در آن زمان بگونه اي است كه ديگر به اين موشك نيازي نيست و چنانچه خطري فضانوردان را تهديد كند ناو سايوز مي تواند از موشك بالابرنده جدا شده و بطور مستقل – البته در شرايط بسيار سخت- به زمين برمي گردد. در مورد سايوز-18 آ در ثانيه 261 طبقه دوم بايد جدا مي شد كه نشد . در ثانيه 289 پرواز سامانه هدايت موشک فرمان اشتباهي براي باز کردن بخش انتهايي سومين طبقه را صادر کرد. سه قفل از شش قفل به حالت نيمه باز درآمدند و تنها در ثانيه 291 اتصال کاملاً باز شدند. به دليل اين مشکلات، ناو حرکت انحرافي پيدا کرد و بقيه قضايا...

نكته دومي كه در اين مقاله وجود دارد كه تصور مي كنم به دليل دسترسي نداشتن به منابع كافي بوده، عدم توجه شما به مخاطرات مهم ديگري در سفر گلن است كه اتفاقا مي توانست بر هيجان ژورناليستي مقاله اضافه كند از جمله به درست کار نکردن موشک های هدایت سفینه و هدايت دستي ناو و يا تلاطم و چرخیدن سفینه در دور دوم به دليل اشکال در موشک های حرکت جانبی، همچنين فرود ناو در 40 كيلومتري نقطه پيش بيني شده.

يك بار ديگر از فضولي خودم عذر مي خواهم من اصولا نسبت به كار آنهايي كه دوستشان دارم حساس هستم و به خودم اجازه مي دهم كه بعضا تذكراتي بدهم. اميدوارم موجب دلخوري نشود.

استاد گرانقدر
جناب آقای سیروس برزو

اول از همه اینکه توجه و عنایت شما به وب سایت دانش فضایی و غلط گیری مطالب بنده نشان دهنده نهایت محبت شما است. من افتخار می کنم که شما وقت گذاشتید و مطلب را با دقت خواندید و نهایتا مشکلات را تذکر دادید. بسیار ممنونم

اشکالات قید شده توسط شما اصلاح گردید اما مورد دوم در مورد بخش جا مانده‌ای از داستان را از آنجا که خودتان قید نمودید و با قلم زیبایتان نوشتید٬ تکرار نکردم.

باز هم سپاسگزارم
شهرام یزدان‌پناه

دانش فضایی:

::  محمد رضا رستمی  ::
با سلام و عرض ادب
جناب آقای یزدان پناه با تشکر از زحمات شما و همکاران محترمتان باید عرض کنم این سایت قبل از اینکه یک سایت آموزشی در زمینه فضا باشد بیشتر به یک سایت خبری شبیه است و دوم اینکه آموزش دانش فضایی مستلزم دارا بودن دانش هوایی است . در حالی که در کشورهای غربی به خصوص در آمریکا با وجود صدها کارخانه کوچک و بزرگ. ساخت هواپیما یک امر عادی و پیش پا افتاده میباشد و حتی مردم عادی و علاقمند نیز اقدام به ساخت انواع هواپیماهای دست ساز قابل پرواز مینمایند . در کشور ما نه دانش کافی برای ساخت هواپیما وجود دارد و نه امکان استفاده از دانش غربیها وجود دارد و نه اسباب و آلات وموتور و ملخ و قطعات دیگر تولید میشود - و چند شرکتی هم که هواپیما میسازند یا قطعات را کاملا وارد نموده و مونتاژ مینمایند( مثل شرکت فجر. که موتور روتکس اتریشی و ملخ اکراینی و کلیه آلات نشان دهنده ها را خارجی استفاده میکند و میگوید که کلا داخلی هست) . و یا هواپیماهای مدل و رادیو کنترل و اسباب بازی تولید میکنند و عضو اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران
نیز میباشد مثل شرکت هواپیماسازان بهنام گستر

به نظر من در این سایت اگر کمی از اخبار گوناگون داستان وار کاسته شود و به مطالب اموزشی در باره علم آیرودینامیک هواپیما و طراحی و محاسبه بدنه و بال و ایرفول و غیره پرداخته شود و همچنین اطلاعاتی در باره موتورهای قابل استفاده در انواع هواپیماها و معرفی کلیه قطعات مورد استفاده در هواپیماهای فوق سبک - سبک-و سنگین وجود داشته باشد حتی اطلاعات و فیلمهایی از نحوه کارکرد و ساخت و تولید تمامی قطعات مورد استفاده در هواپیما در این سایت وجود داشته باشد و از مبتدی تا پیشرفته علاقمندان به این رشته را مورد آموزش و اطلاع رسانی قرار دهد چندی نمیگذرد که ایران . ایرانی دگر شود
با تشکر
رستمی

دوست عزیز٬ جناب آقای رستمی
از محبت شما که وقت گذاشتید و سایت ناقابل ما را ارزیابی نمودید بسیار سپاسگزاریم.

اما همانطور که مشهود است عنوان این سایت "دانش فضایی" است و نه "دانش هوایی" و معنی آن این است که ما فقط به موضوعات مرتبط با فضانوردی و کاوش ماورا جو می‌پردازیم. اما سایتهای زیادی وجود دارد که درباره هوانوردی است و شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به آنها مراجعه فرمایید.

در ضمن سایت مانند هر رسانه دیگر یک فرصت برای ترویج علم است و نه تعلیم آن. برای آموزش باید به سراغ مراکز آموزشی بروید. ما در اینجا تلاش داریم تا با درج خبر و داستان و نوشتن یک تا دو نکته علمی کوچک٬ خواننده را فقط کمی با موضوعات علمی آشنا کنیم.

در پایان مجددا از وقت شما تشکر می کنیم.

دانش فضایی:

نظر شما چیست؟                         
 
*  نام و نام خانوادگی
*  پست الکترونیک
(نمایش داده نخواهد شد)
آدرس وبگاه

دانش فضایی همواره آماده پاسخگویی به پرسش‌های شما درباره مقالات منتشر شده٬ است .

شما همچنین می‌توانید با استفاده از این فرم اطلاعات تکمیلی خود را درباره این مطلب با سایر خوانندگان دانش فضایی به اشتراک بگذارید.

 

صفحه نخست

رویدادهای فضایی

مقاله‌های علمی

مراكز فضایی دنیا

اینترنت و فضا

ارتباط با ما

درباره دانش فضایی

انوشه انصاری

ایران در فضا

رادیو دانش فضایی

تلویزیون دانش فضایی



آخرین مطلب:

 

RSS Feed

با عضو شدن در لیست علاقمندان دانش فضایی، اولین کسی باشید که مطالب این وب‌سایت را می‌خوانید٬ می‌بینید یا می‌شنوید:

::  عضو شوید  ::


دوست دانش فضایی شوید

فیدبرنر دانش فضایی دانش فضایی در توییتر دانش فضایی در فیس‌بوک دانش فضایی در فرندفا دانش فضایی در پیغامک 

تبلیغات
موسسه طبیعت آسمان شب٬ فروشنده انواع تلسکوپ و دوربین دوچشمی٬ میکروسکوپ٬ لوازم عکاسی٬ سه پایه و مقر٬٬ کتاب و پوستر و طراح و سازنده انواع رصدخانه و آسمان نما
خرید و فروش انواع تلسکوپ
 

 

معرفی یک کتاب فضایی
معاهدات و اصول فضای ماورای جو سازمان ملل متحد
معاهدات و اصول ماورای جو سازمان ملل متحد

 

دانشنامه فضایی٬ سازمان فضایی ایران
مجله نجوم
پارس اسکای

آویا٬ پایگاه اطلاع‌رسانی هوافضای ایران

نظر خود را درباره دانش فضایی به آلکسا بگویید

قطار وبگردی

ايروشاپ٬ اولين فروشگاه اينترنتي تخصصي مهندسي هوافضا

پرسش و پاسخ‌های کانوت

صفحه نخست   .  درباره دانش فضایی   .  نقشه سايت   .  تماس با دانش فضایی  انوشه انصاری٬ بانوی ایرانی در فضا

 برداشت از مطالب وب‌سايت   دانش فضایی  به شرط ذكر منبع و ايجاد لينك به صفحه مطلب مورد نظر،  آزاد است